Walk of Orsa

Julius och Björn

Julius och Björns galna upptåg hjälpte utsatta för miljoner.

Tre personer med grace och stil – Björn, Kalle Moraeus och Julius inför konståkningsutmaningen.

Björn och Julius drog in över 3 miljoner till behjärtansvärda ändamål på galna uppdrag.

Julius och Björn stapplar in i Orsa till publikens jubel, efter det att Björn kläckt ur sig i direktsändning att de skulle GÅ hem från Uppsala, i mellandagarna 2014, i 15 minusgrader. Foto: Micke Andersson.

När de första Walk of Fame stenarna lades ville man göra ett så brett urval av kandidater som möjligt. Inte bara gamla uvar utan även nya eldsjälar och profiler. Bland de yngsta var de som förärades dagens sten. Och de var väl värda uppmärksamheten. Under åren 2014 till 2018 drog Julius Aspman och Björn Daniels in drygt 3,3 miljoner till Sveriges Radios Musikhjälpen genom att utföra diverse mer eller mindre galna upptåg på sociala medier! I bakgrunden fanns också Micke Andersson som skötte dokumentationen och de första åren även Daniel Riley.

Både Julius och Björn är friluftsmänniskor och mediaintresserade och hade en historia med filmer i sociala media, där man testade våra skidorter m.m. Därifrån kom idén att man skulle kunna tjäna några kronor till behjärtansvärda ändamål. Och idén slog ju minst sagt bra ut.

Vi kunde se dem sova på ICA, åka konståkning till Kalle Moraeus fiolspel, hoppa backhoppning i slalomskidor och gå från Uppsala till Orsa. Taktiken var att lova utföra ett uppdrag om en viss insamlingsgräns nåddes. Det triggade folk! Ett par år i rad var man bästa insamlare i musikhjälpen!

Vilket var det galnaste upptåget under Musikhjälpsåren?
– Det måste ha varit när vi skulle GÅ hem från Uppsala i 15 minusgrader mellandagarna 2014. En idiotisk idé som Björn kläckte ur sig utan att vi diskuterat det, inne i buren i direktsändning inför miljontals lyssnare, menar Julius.

– Håller med om det, erkänner Björn. Men jag tycker också vi kan nämna att åka vattenskidor under Noretbron utan våtdräkt i december – och att vi hoppade från hoppbackarna i Falun med vanliga slalomskidor.

Vilket är det galnaste upptåget ni aldrig genomförde?
– Det måste nog vara när vi tänkte sänka ner någon av oss i dyngbrunnen på Björns brors bondgård. Det är alltså en pool fylld med kobajs. Problemet var att närmast ytan finns det inget syre på grund av all metangas, så då blir det ju svårt att andas. Vi tänkte att man kunde ha någon lång snorkel men en snorkel kan inte vara hur lång som helst för då andas man bara in och ut samma luft och då finns det ändå inge syre till slut, berättar Julius.

– Haha ja, och det känns som det var väldigt nära att det faktiskt hände innan vi förstod hur dumt det var, menar Björn.

Julius och Björn engagerade sig också i fler projekt. Man hjälpte Iza Nisebin samla in pengar till ett skolprojekt i Kurdistan, hjälpte en flyktingfamilj som hotades av utvisning och engagerade sig i Rosabandetloppet i Lidingö under några år.

Idag är det mycket familj och företag för både Julius och Björn. Björn har två barn och i skrivande stund ett tredje på väg. Julius har ett barn. Båda har varsin gård som ska ses efter. Julius har sin firma inom film och fotoproduktion, Björn är mejerist och tillverkar prisbelönta ostar på Hansjö mejeri.

– Vi gillar båda att ta vara på den fina naturen runt om Orsa och är mer eller mindre utomhus hela tiden. Skidåkning, skridskoåkning, fiske, vandringar, cykel och så vidare, säger Julius.

– Det är kul att se tillbaka på Musikhjälpentiden som något helt galet som bara tog fart av sig själv och inte slutade rulla på fyra år och resulterade i över tre miljoner kronor insamlat till goda ändamål, då har vi ändå gjort något bra här i livet. Det hade inte varit möjligt utan hjälp från framför allt Micke Andersson (Mediamicke) som hjälpte oss med allt möjligt bakom kulisserna. Och så klart alla följare som faktiskt var de som skänkte alla pengar, vi bara förmedlade dem.

Janne Bäckman.

Nästa sten: Orsayran.

Julius och Björn engagerade sig också i Rosabandetloppet i Lidingö.

Utmaningarna innefattade också ett flertal utseendeförrändringar – från helkroppssprayning till diverse hårarrangemang.