Musiklegender #6
åsorna i kyrkan
Det är roligt med levande legendarer för dom kan man ju faktiskt få uppleva -just levande. Det kan låta gammalt och dammigt men det behöver inte vara det vilket härmed ska bevisas. Legendar blir man egentligen på tidigare bedrifter och i det här fallet funkar det också. Men våra legendarer är så unga så de har minst lika mycket framför sig som bakom sig. Jag pratar om Åsorna i kyrkan. Våra kyrkomusiker, Åsa Sundstedt och Åsa Arvidsson.

Orsa har levande musiklegendarer: Åsorna Arvidsson till vänster och Sundstedt till höger levererar normalt högklassiga konserter i kyrkan året runt, men just nu på grund av rådande omständigheter digitalt, närmast med påskkonserten på Svenska kyrkans hemsida.
Foto. Kola productions.
ÄR DET NÅGRA SOM BIDRAR till bilden av Orsa som musikkommun är det kyrkan. Varje år arrangerar man ca 25 konserter! Till det kommer musiken i ”ordinarie” verksamhet, högmässor, dop, bröllop, begravningar. Konsertverksamheten är också väldigt bred – i linje med Orsatraditionen. Det finns bara en genre. Musik.
MEN SEN KOM JU CORONAN FÖRSTÅS. Så några 25 konserter har det inte blivit det senaste året. Som varje kreatör slår man sig då ner och funderar på vad man gör i stället. Och resultatet blir förstås digitaliserade högmässor och konserter. Det funkar. Åsa och Åsa har blivit utsedda av Svenska kyrkan att arrangera och spela in en av fem konserter som ska sändas digitalt på kyrkans nationella kanaler!
– Extra kul är att konsertens focus är accordeon, säger Åsa Sundstedt.
För det är ännu en sak Åsorna har gemensamt. Accordeon.
– Temat för konserten är pre påskdagen. Vi inleder traditionellt med Preludium och fuga men i en lite ovanlig sättning; två accordeon delar på orgelstämman. Vidare vill vi introducera accordinan, ett handbyggt litet instrument från Frankrike som gör sig väl tillsammans med orgeln.
Faktum är att man blir inte mindre än tre accordeonister.
– Vi är stolta över att ha Anita Agnas på gästspel i ett stycke originalmusik skriven för accordeontrio.
I KONSERTEN INGÅR OCKSÅ ett par folkliga inslag. Åsa Arvidsson är solist i Andakten. Orsavisan av Oskar von Knorring har ett tonspråk som spelar an på varje Orsabos ömma strängar, här i ett orgelarrangemang av Orsasonen Sven Berger som lämpar sig ypperligt för två accordeon.
INGEN PÅSK UTAN KÖR. En dubbelkvartett ur Orsa Kyrkokör sjunger med coronaavstånd.
I julas sände kyrkan 20 konserter som tillsammans hade 570 000 tittare. Och nu är alltså Orsa församling en av fem som blivit erbjudna konserten!
MEN VILKA ÄR Åsorna egentligen?
Åsa Sundstedt är Orsatjejen som började sin dragspelskarriär som elev hos Lars-Erik ”Leckan” Leksell. Men instrumentet drog henne (!) till vidare studier på Kungliga Musikhögskolan, vilket tog henne till andra scener som Kungliga Operan, Uppsala Stadsteater och Norrbottensteatern. Hon har alldeles själv utgjort hela Hovkapellet samt gjort rollen som Cherubin i ”Figaros bröllop på 45 minuter” på Regionteatern i Växjö!
Hon var också med i uruppförandet av Önskningarnas Ö, originalmusik för två operasångare och accordeon, en barnopera som spelades inte mindre än tre säsonger i Jämtland-Härjedalen och gjorde ett gästspel på Norrlandsoperan.
Åsa S är en tredjedel av Three for Tango. De övriga två är Anders Jakobsson, violin och Jogga Ernlund, kontrabas som naturligtvis inriktar sig på tango. Bland annat har de synts under Vinterfest.
ÅSA ARVIDSSON ÄR RELATIVT NYINFLYTTAD, hon kom hit av kärleksorsaker 2018, men på sitt instrument är hon rutinerad. Hon är utbildad till instrument och ensemblelärare i klassiskt accoredon och piano vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och har en lång pedagogkarriär. Hon har också jobbat med Scenkonst Sörmland, Folkoperan och Stockholms stadsteater. 2006 utsågs hon till Årets Dragspelare och 2020 tilldelades hon årets stipendium ur Eberhart Jularbos Minnesfond, ett i raden av stipendier hon fått. En till Orsaanknytning finns också Tillsammans med mezzosopranen Linnea Sallay och filmaren Anders Hanser gjorde hon ett Karlfeldtprogram där musik och kommentarer från fru Karlfeldt varvades med Anders film.
DET ÄR FÅ FÖRSAMLINGAR som kan visa upp samma kompetens som Orsa. Utan tvekan är Åsorna ständiga kandidater till kommunens kulturpris, inte minst eftersom de ser till att vi får chansen att uppleva högklassig musik av alla genrer även när de inte står på scenen själva. Och det är definitivt inte sämre när de står där själva.
Till vi får se dem i levande livet får ni titta på den inspelade konserten här i påsk:
svenskakyrkan.se/pask/digitala-konserter-och-gudstjanster
Janne Bäckman.