Ställ dig på alla fyra. Placera knäna under höften och händerna under axlarna. Starta insuget av luft samtidigt som du lyfter bröstet framåt och låt skulderbladen dras in mot ryggraden och ner mot svanskotan. Försök få till en najs kurva av ryggen. När du blåser ut luften går du långsamt tillbaka till neutralt läge. Upprepa under en tidsrymd som känns okej både kroppsligt och ja, framför allt kroppsligt. Känner du dig wild and crazy kan denna övning göras utomhus, vid fullmåne. Vid varannan utandning kan du med fördel yla ur dig och sprida din energi till omvärlden.

MEDVETEN

Den här helt onaturliga installationen ger en skön utdragen frihetskänsla i baksidan av lårmuskeln. Placera vänster knä i golvet med fotryggen eller tårna i golvet. Höger fossing fram med hälen i golvet med tårna
uppstudsigt vända uppåt. Höfta bakåt så att det främre benet långsamt sträcks. För en gångs skull vore det bra om du var rak i ryggen. Dra in dubbelhakorna och gör nacken till en förlängning av ryggraden. Håll positionen i cirka 10 flås. Varje insug töjer ryggraden och ger sprutt till kroppen och varje utblås släpper på spänningarna. När du får nog av spänning så byter du sida.

FUNDERSAMMA

I den här övningen ska du charmant slå ner arschlet och samla in precis alla fötter du har mot ljumskarna. Fotsulorna ska vara på gränsen till obehagligt intima med varandra. Låt knäna falla isär som ledsna Leksandsspelare. Upp med pattar, ner med skulderblad och in med hakan. Nu stoltserar du med en jäkligt lång rygg, stiligt! Pilla på tårna medan du initierar en framåtfällning. Inandning – vinkla upp. Utandning – vinkla ner. Tänk på att ha rygg och nacke rak. Det är precis som på fredagar, det är höften som ska jobba!

ANDRA TIPS PÅ

Känner du att du inte har tid att dra på dig trikåerna och göra gymnastiska övningar? Ingen fara, nedan finner du några vardagstips.

Cykla eller promenera
Tanka bilen mindre med flit. Använd apostlahästarna eller en cykel (en- eller tvåhjuling) i stället. Det märks i såväl plånbok som i förbättrad kondition. Åker du buss? Hoppa av en hållplats tidigare vetja!

Gör handlingen till träning
Både promenad och styrketräning. Perfekt ju! Ta två kassar med ungefär samma vikt och jobba med biceps hela vägen hem. Du kanske ser ut som en tönt men det gör du säkert när du kör bil också.

Stå upp på jobbet
Jobbar du på kontor och sitter som en säck potatis hela dagarna? Investera i ett höj- och sänkbart skrivbord så får du en mer varierad arbetsställning. Föreslå att vissa möten tas under en promenad. Behövs whiteborden i mötet så får ni lotta om vem som får bygga muskler.

Städa
En av de bästa aktiviteterna som i efterhand ger både en mental och en fysisk kick. Går det för lätt? Testa att städa toaletten i full skotermundering.

Stegräknare
Skaffa en stegräknare. Det triggar i gång tävlingsdjävulen i dig. Till slut okynnesgår du och tar omvägar till postlådan.

Tvätta dina fönster
Och erbjud dig att tvätta grannens till vänster. Och höger!

Lunchpromenad
Ett ypperligt tillfälle att sno lite dagsljus speciellt under de mörka månaderna. I den mån du har en hjärna så får den syre och du kan jobba ganska tillfredsställande de sista timmarna på dagen.

Bensträckare
Ordet som har räddat miljontals människor från att dra näven i bordet och fått kicken på grund av lågt blodsocker. Passa på att gå och hämta en frukt eller om du har tur, en Snickers. Glöm inte att sträcka på benen.

Ta trapporna
Bra ben- och hjärtträning. Bor du i våningshus så kan du glömma saker hela tiden, bilnycklar, stänga av kaffebryggaren eller varför inte ena skon. Bor du i en enplansvilla utan källare? Besök en vän, flera gånger.

Trädgårdsarbete
Här finns det mycket att ta av! Gör en tiokamp vetja! Förutom vanliga grenar som skotta snö, klippa gräset och räfsa löv så kan du springa med skottkärra, rotrycka vinbärsbuskar och skälla på grannar. Skiner solen får du dessutom din dagliga dos av vitamin D. Maxat!